Categories

archive Block
This is example content. Double-click here and select a page to create an index of your own content. Learn more.

Authors

Ta med barna på eventyr

Jeg er ikke gamle jenta, jeg. Skarve 22 år. Faktisk 22 år og 4 måneder takk! Men likevel er jeg "gammel nok" i den forstand at jeg hadde en iPad - og touch FRI oppvekst og barndom. Okei, jeg innrømmer det. Vi hadde pc-spill som Sims og Worms. Men den gigantiske pc'n var ikke hvor jeg brukte mesteparten av fritiden min og skrubbsår på knærne hadde vi alle mann i blokk C.

Jeg minnes mange eventyr fra min barndom. Ikke er jeg vokst opp i en a-typisk norsk familie som drar på søndagstur hver helg. Ikke har jeg fått friluftslivet inn med teskje. Men jeg har likevel hatt så mange opplevelser som barn og ungdom. Jeg minnes aldri ferien som ble tilbrakt inne, jeg minnes kun de jeg hadde ute. Konstant på farta.

Nå skal jeg ta et slag for barna. Ta dem med på eventyr!

Det er mye glede i hundene. En trygghet og ikke minst en venn.

Overnattingstur i gapahuk. En opplevelse rikere.

En veldig veldig stolt fisker med dagens fangst!

Det er for mange kanskje en lang dørstokkmil å skulle ta de små med ut på tur. Introdusere mini for friluftslivet, som man vet fra før kan være en prøvelse. Jeg forstår det og jeg hører det. Men jeg vet også av erfaring at det er ikke mye turen som skal til for at barnet sitter igjen med store inntrykk og en god opplevelse å minnes tilbake til. Kanskje man bagatelliserer det litt? At man forestiller seg at det blir vanskeligere å ha med hele familien på tur, enn hva det faktisk er?

Min lillebror er 10 år og på full vei inn i ungdomstiden. Når jeg bodde i Trøndelag var jeg opptatt av å ta han med på tur. Eller la han oppleve friluftslivet som i seg selv gir et barn så mye mye mer enn en iPad noen gang vil. Jeg var nokså usikker på første telttur vi skulle ha sammen. Ville han kjede seg uten mobilspill og ville han sutre mye? Jeg ble positivt overrasket over fantasien til et barn når det ikke finnes teknologi eller annet utenfra som strømmer underholdning. Bekken som rasler ble plutselig et demnings-prosjekt og fiskestanga ble flittig sveivd. Bading og middag ved bålet, kose med hunden og frivillig legge seg i teltet når jeg sa det var på tide - uten diskusjon. Det var en åpenbaring for meg. Ikke minst ble jeg så inderlig glad av å se at lillebror koste seg så fryktelig på tur med meg. At han kunne leke seg med og i naturen alene.

Og viktigst av alt; nysgjerrigheten var inntakt.

Storesøster og lillebror på telttur!

Tålmodigheten strekkes ofte når det er skattejakt på fisken!

Når ikke kameratene er med på tur, er hunden en like god venn.

Så jeg ønsker med dette å åpne øynene for flere der ute, storesøsken, foreldre, besteforeldre, eller gudforeldre - at det finnes så mange eventyr man kan ta med barna på. La de få oppleve hva mange av dere selv opplevde som barn. Hva et barn kan klare av mengde tur er relativt såklart. Alder spiller jo en stor rolle. Men det trenger ikke være på kryss eller tvers for å være noe man vil huske. En bålkveld i marka med pølser er nok action for de minste og de aller største igjen kan man ta med på stjernesafari en vinternatt med overnatting - for eksempel. Man kan etterhvert som friluftslivet blir introdusert og en tilvenning ta de med på overnattingsturer og gjerne flere dags-turer. Ja, til og med ukestur. En måned eller tolv om du vil! Alt er opp til deg og dine egne begrensninger. La fantasien løpe løpsk! Tenk å bo 1 måned i villmarka med barnet som vil få sin livs beste sommerferie! Fiske hver dag, fiske sin egen middag. Oppleve dyreliv og gråte over mygg som biter. Bli forklart hvorfor naturen er som den er.

Lille Birk på skarve 4 år til fjells med mamma. Hytte til hytte-tur.

Gutten håndterer sag og kniv i en alder av seks år uten noen problemer.

Birk prøver ut voksen-sekken. Et godt illustrasjonsfoto for å vise at barn klarer mer enn man tror, selv om nettopp denne sekken ble i største laget.

Noen tips til familien som tenker å ta med barna på tur:

1. La turen være på barnas premisser UANSETT
  2. Mye historier, lek og pauser er viktig
  3. Lær barna at det er greit å bli litt sliten på tur, det er bare godt for kroppen
  4. Vis og lær dem ALT! Hvordan man tenner bål, fisker og sløyer fangsten osv.
  5. Masse god mat og favoritt godteriet gjør en regnfull dag lysere
  6. Tålmodighet, det går ikke fort i svingene
  7. Korte men innholdsrike turer

Såklart kan jeg ikke snakke for noens barn når det kommer til å ta dem med ut. Jeg har selv ikke barn heller. Likevel er dette noe jeg brenner for - at vi ikke må glemme eventyrene. Vi kan ikke bare lese om skogen og de skumle fjellene, man burde oppleve dem. Dyrene vi ser på tv er mye morsomme å se på ekte. Skattejakt-spill på telefonen kan ikke måle seg med å spore dyrespor i fersk sne. Dette vet jeg fordi jeg var en gang et barn. DU var en gang et barn. Vi husker ikke sofakroken og barne-tv. Vi husker leken, friheten og de mange tusen knall og fall blandt stokk og stein.

Jeg håper ikke at noen oppfatter dette som påståelig, det er kun en oppfordring. Det er også ganske overraskende hvor mye et lite barn faktisk klarer. Jeg opplevde Birk - lillebror - som sutrete på enkelte turer hvor avstanden var på et par kilometer. Gjerne i starten av turen begynte maset. Men jeg visste fra før at han var god for så mye mer, og jeg lot ikke sutringen gå inn på meg. Istedenfor oppmuntret jeg til å fortsette helt fram til mål og lokket med opplevelsene når vi kom fram. Det er forbausende lett å undervurdere et barn, men de er sterke små krabater som lett kan trå til med en mil - med et smil om munnen. Alt er relativt.

Trolig én av de første fisketurene.

Birk sin aller første seiltur. Vi seilte en hel helg og sov i båten.

Dette er én av maange fangster igjennom en ti-års barndom.

Forslag til tur barn 1-5 år:

1. Stjernesafari
  2. Middag på bålet
  3. Sopptur/Bærtur
  4. Fisketur
  5. Utforske nærmarka (maurtuene, fuglelivet)
  6. Telttur i marka eller kanskje bare i hagen
  7. Piknik på stranda og samle skjell/kråkeboller
  8. Skitur OVERALT
  9. Hyttetur hvor det ikke er for langt å gå fra bil

Forslag til tur barn 5-10 år: (alle forslag over gjelder også såklart)

1. Topptur
  2. Kanotur
  3. Hundespann
  4. Hytte til hytte tur (se DNT sine sider)
  5. Snøhuletur m/overnatting
  6. Flerdagers telttur /ukestur med i forholdsvis lett terreng

Egentlig er det bare fantasien som setter en stoppe folkens. Man kan gjøre stort sett alt med barn, så lenge man tilrettelegger. Og det er det man må prioritere - at det vil ikke bli som når man er alene på tur. Det går ikke like fort og man vil ikke ta noen sjangser. Så hvis man er inneforstått med dette, så tror jeg man allerede er godt over dørstokkmila.

Lykke til.

PS! Spør meg gjerne i kommentarfeltet om det er noe du lurer på i forbindelse med å ta med barn på tur. Jeg svarer etter beste evne.

Hvilken kategori faller du under?